> Latviski > English > Русски

 
Ziemas sezona

 Kādi ir galvenie ziemas dienesta darbi?

Autoceļu seguma apstrāde ar pretapledojuma materiālu, autoceļu attīrīšana no sniega un autoceļu operatīvā kopšana.

Ar autoceļu ziemas uzturēšanu var samazināt ziemas klimatisko apstākļu sekas uz brauktuves - tās attīrīt no sniega, samazināt slīdamību un nodrošināt satiksmes kustību. 

Kad tiek uzsākti ziemas dienesta darbi?

Ziemas dienesta dežūras tiek uzsāktas 24 h režīmā no 1.novembra līdz 31.martam, balstoties uz laika apstākļiem, šis periods var tikt pagarināts.

Konstatējot noteiktajai uzturēšanas klasei neatbilstošus braukšanas apstākļus - sniegs, apledojums u.c.- ziemas dienesta dežurants nekavējoši uzsāk darba organizāciju.

Kurš pieņem lēmumu uzsākt ziemas dienesta darbus? 

Lēmumu par ziemas dienesta darbu uzsākšanu pieņem 29 atbildīgie ziemas dienesta dežuranti visā Latvijas teritorijā. Tas tiek pieņemts, novērtējot autoceļa atbilstību noteiktajai uzturēšanas klases prasībām.

Kā LAU monitorē situāciju uz valsts autoceļiem?

24 stundas diennaktī ziemas dienesta dežuranti kontrolē valsts autoceļu stāvokli, izmantojot tiešos novērojumus, veicot apsekošanu, sekojot līdzi laika ziņām, informācijai no vairāk nekā 50 meteostacijām, kas izvietotas uz Latvijas galvenajiem autoceļiem, no Satiksmes informācijas centra, kuri saņem informāciju no autoceļu lietotājiem, kā arī no dienestiem (Valsts policija, Valsts ugundzēsības un glābšanas dienesta u.c.).

Kā tiek veikti ziemas dienesta darbi uz valsts autoceļiem?

Ziemas dienesta darbi tiek veikti prioritārā secībā, ņemot vērā autoceļa uzturēšanas klases. Valsts autoceļiem tiek noteiktas piecas ziemas uzturēšanas klases – A, A1, B, C un D - atkarībā no ceļu klasifikācijas, satiksmes intensitātes, seguma tipa, tehniskā stāvokļa un sociālekonomiskās nozīmes. 

Infografika par valsts autoceļu uzturēšanas klasēm .pdf.jpg formātā

 

Ziemas sezonā kompleksās ikdienas uzturēšanas darbi tiek veikti atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr.224 „Noteikumi par valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasībām un to izpildes kontroli”.

Kā veidojas „melnais ledus”?

Melnā ledus veidošanos ietekmē autoceļa seguma temperatūra, vēja virziens, gaisa mitrums u.c. 

Melnais ledus veidojas arī pie pluss grādiem, kad zemes esošā sasaluma ietekmē uz brauktuves seguma esošais mitrums pārvēršas ledū.

Kādās vietās melnais ledus veidojas visbiežāk?

Autovadītājiem īpaša uzmanība jāievēro vietās, kas atrodas netālu no ūdens krātuvēm (jūra, ezeri, lielas upes, purvi), kā arī īpašai piesardzībai jābūt uz tiltiem un ceļu pārvadiem.

Kādi pretapledojuma materiāli tiek izmantoti?

Lai uzlabotu uz autoceļiem satiksmes drošību un nodrošinātu satiksmes kustību, LAU ziemas sezonā brauktuves apstrādā ar mitrināto sāli, smilts-sāls maisījumu, smilti vai veic rievošanu. Šīs tehnoloģijas galvenokārt pielieto arī Eiropas valstīs, tai skaitā Ziemeļvalstīs. 

Kādos gadījumos izmanto konkrēto kaisīšanas tehnoloģiju?

Efektīvāko kaisīšanas tehnoloģiju pielieto ņemot vērā – autoceļa seguma virsmas temperatūru, autoceļa seguma veidu (melnais segums, grants segums).

Kaisīšanu ar mitrināto sāli pielieto, lai brauktuvi atbrīvotu no sniega un apledojuma, kā arī, lai pēc attīrīšanas no sniega neveidojas apledojums. Šo tehnoloģiju izmanto pie autoceļa seguma virsmas temperatūras līdz  -10ºC, jo pie zemākas temperatūras, tas vairs nav efektīvs un neveic savas funkcijas.

Pie zemākām gaisa temperatūrām (zem -10ºC) izmanto smilts-sāls maisījums. Kaisīšanu ar smilts-sāls maisījumu pielieto slīdamības samazināšanai. 

Uz grants autoceļiem pielieto divu veidu tehnoloģijas – rievošanu un kaisīšanu ar smilti. Virsmas rievošanu pielieto uz autoceļiem - uz kuriem piebraukta sniega vai apledojuma biezums ir vismaz 5 cm.

Kur var zvanīt, lai informētu par neatbilstošu autoceļu stāvokli?

Aicinām autovadītājus zvanīt uz Satiksmes informācijas centra diennakts tālruni 8000 5555.

Kas jāņem vērā autovadītājiem ziemas sezonas laikā?

Jāizvēlās piemērots braukšanas ātrums un tas ir atkarīgs ne tikai no ceļa stāvokļa, bet arī automašīnas tehniskā stāvokļa, autovadītāja pieredzes un prasmēm, kā arī jāievēro lielāka distance starp priekšā braucošiem transportlīdzekļiem.

Infografika par drošas braukšanas principiem .pdf.jpg 

 


 

 

> Aktualitātes> Par LAU> Uzturēšana> Pakalpojumi> Presei> Kontakti
All rights reserved by VAS “LAU” © 2007.
Design and Development by HES.LV