Bezmaksas diennakts tālrunis par valsts autoceļu tīklu

+371 8000 5555

Ziemas sezona

Ziemas sezona

Autoceļu ziemas uzturēšanas sezona sākas 16. oktobrī un ilgst līdz 15. aprīlim, bet, atkarībā no laika apstākļiem, šis periods var tikt pagarināts. 

 

Sākot no 15.aprīļa, darbu uzsāk LAU diennakts ziemas dienesta dežuranti, kuri kontrolē valsts autoceļu stāvokli, izmantojot tiešos novērojumus, veicot apsekošanu, sekojot līdzi laika ziņām, informācijai no vairāk nekā 50 meteostacijām, kas izvietotas uz Latvijas galvenajiem autoceļiem, no Satiksmes informācijas centra, kuri saņem informāciju no autoceļu lietotājiem, kā arī no dienestiem (Valsts policija, Valsts ugundzēsības un glābšanas dienesta u.c.). 

 

Ziemas sezonā kompleksās ikdienas uzturēšanas darbi tiek veikti atbilstoši Ministru kabineta 2021.gada 7.janvāra noteikumu Nr.26 „Noteikumi par valsts un pašvaldības autoceļu ikdienas uzturēšanas prasībām un to izpildes kontroli”.

 

Galvenie ziemas sezonas darbi: 

  • autoceļu seguma apstrāde ar pretslīdes materiāliem;
  • autoceļu attīrīšana no sniega;
  • dažādi operatīvi veicamie darbi.

 

 

 

Slīdamības mazināšanas tehnoloģijas

Efektīvāko kaisīšanas tehnoloģiju pielieto ņemot vērā – autoceļa seguma virsmas temperatūru, autoceļa seguma veidu (melnais segums, grants segums).


Mitrās sāls tehnoloģiju izmanto pie autoceļa seguma virsmas temperatūras līdz  -10ºC. Sāls tiek samitrināta ar NaCL vai CACl2 šķīdumu. Šo tehnoloģiju pielieto, lai novērstu apledojuma veidošanos uz asfaltēto ceļu brauktuves un atbrīvotu brauktuvi no sniega un apledojuma. Pie zemākas temperatūras mitrā sāls vairs neveic savas funkcijas, proti, pietiekami nekausē ledu.


Pie zemākām gaisa temperatūrām (zem -10ºC) izmanto smilts-sāls maisījumu. Tādējādi mazinot slīdamību un paaugstinot transporta līdzekļu riteņu saķeri ar brauktuves segumu. 


Jāņem vērā, ka mitrās sāls un smilts-sāls maisījumu tehnoloģijas negarantē vasaras sezonai pielīdzināmus braukšanas apstākļus. Autoceļa brauktuve joprojām var būt slidena, kā arī apledojums var veidoties atkārtoti gaisa temperatūras, mitruma un citu laika apstākļu ietekmē.


Saskaņā ar normatīvajiem aktiem grants ceļu apstrādes laiks ar pretslīdes materiāliem netiek normēts. Līdz ar to ceļu uzturētāji veic grants ceļu apstrādi ar pretslīdes materiāliem satiksmei bīstamākajos posmos. 
Slīdamības mazināšanai uz grants autoceļiem izmanto kaisīšanu ar smilti vai sīkšķembām, kā arī veic rievu izveidi apledojumā. Virsmas rievošanu var veikt uz grants autoceļiem ar vismaz 5 cm sniega vai apledojuma biezumu. 

 

 

Infografiks,kas vizualizē tehnoloģiju izmantojumu uz asfalta un grants seguma ceļiem.

 

Braukšanas apstākļu karte uz autoceļiem pieejama Latvijas valsts ceļi mājaslapā

 

 

 

Svarīgi:

• Mainīgos un ārkārtējos laika apstākļos valsts autoceļu uzturēšana ziemā tiek veikta prioritārā kārtībā, ņemot vērā autoceļa tautsaimniecisko nozīmi un uzturētāja reālās iespējas.

• Ārkārtēji laika apstākļi ziemas sezonā ir tad, kad nepārtraukti snigušā sniega kārtas biezums 4 stundās pārsniedz 10 cm (intensīva snigšana), ja intensīva snigšana turpinās nepārtraukti ilgāk par 6 stundām vai ar pārtraukumiem ilgāk par 12 stundām, vai atkala, vai lietus vairākas reizes diennaktī uz sasalušas brauktuves izveido apledojumu, vai vēja ātrums pārsniedz 20 metrus sekundē un veidojas sniega sanesumi.

• Ārpus uzturēšanas klasei noteiktā laika pieļaujama autoceļiem noteiktās uzturēšanas klases samazināšana no A un A1 uz B klasi, no B uz C klasi.

Drošas braukšanas ieteikumi autovadītājiem ziemā ir pieejami šeit

 

Satiksmei bīstamās jeb avārijas bedres*

Ziemas sezonas laikā VAS „Latvijas autoceļu uzturētājs“ remontē satiksmei bīstamās jeb tā saucamās avārijas bedres. Avārijas bedres tiek labotas neatkarīgi no laika apstākļiem. Avārijas bedru remonta galvenais uzdevums, ir novērst avārijas situācijas un nodrošināt satiksmes drošību.

 

Ziemas sezonā avārijas bedru remontam izmanto aukstā asfalta tehnoloģiju, kas ir vienīgā ziemas apstākļos pielietojamā metode bedrīšu lāpīšanai:

  • bedre tiek attīrīta un aizpildīta ar aukstā asfalta maisījumu;
  • sagatavotā bedre var būt mitra;
  • gadījumos, kad labošanas laikā nav iespējams ūdeni novadīt no bedres (līst lietus, applūdis autoceļš u.c.), ir pieļaujama satiksmes bīstamās bedres aizpildīšana arī ūdenī. 

Uz A uzturēšanas klases autoceļiem avārijas bedres tiek salabotas 24 h laikā, B uzturēšanas klases autoceļiem 5 diennakšu laikā, C uzturēšanas klases ceļiem nedēļas laikā, divu nedēļu laikā uz D uzturēšanas klases ceļiem.

*Par satiksmei bīstamām tiek uzskatītas tādas bedres asfalta segumos, kuras laukums lielāks par 0,1 m2 un kuras ir dziļākas par 5 cm.

Sīkdatņu izmantošana šajā tīmekļa vietnē:

Izmantojot šo vietni, Tu piekrīti analītisko sīkdatņu izmantošanai un apstiprini, ka esi iepazinies ar informāciju par sīkdatnēm un to izmantošanas mērķiem.
Saglabāt un aizvērt Uzzināt vairāk