Ceļu un laukumu attīrīšana no sniega ietver brauktuves, joslas, papildjoslu, paplašinājumu un/vai nomaļu – atbilstoši paredzētajam, attīrīšanu no sniega, kā arī informācijas nosūtīšanu par izpildīto darbu.
Darbu izpilde:
- sniega tīrīšanas tehnikas operatoram darbi jāveic tā, lai netiktu ievainoti kājāmgājēji, riteņbraucēji, bojātas automašīnas, ceļa aprīkojums un ceļa tuvumā esošās būves;
- nav pieļaujama sniega vaļņa izveidošana valsts un pašvaldību ceļu krustojumos un pieslēgumos;
- nav pieļaujama sniega sastumšana kaudzēs krustojumos un vidusjoslā;
- tīrot ceļu pārvadus, nav pieļaujama attīrītā sniega nomešana lejā zem pārvada uz esošā dzelzceļa vai autoceļa.
Ceļu un laukumu attīrīšana no sniega tiek veikta ar kravas automašīnu vai citu tehniku, kas aprīkota ar sniega lāpstu vai lāpstām.
Slīdamības samazināšanu veic, lai uzlabotu satiksmes drošību un nodrošinātu braukšanas apstākļus atbilstoši autoceļu ziemas uzturēšanas klasēm. Efektīvāko slīdamības samazināšanas tehnoloģiju izvēlas ņemot vērā seguma virsmas temperatūru un seguma veidu.
Slīdamības samazināšanas tehnoloģijas:
- mitrais sāls;
- smilts-sāls maisījums;
- smilts vai šķembas;
- rievošana.
Slīdamības samazināšanu ar mitro sāli veic, lai novērstu apledojuma veidošanos uz brauktuves vai nokausētu ledu un piebrauktu sniegu no brauktuves, lai nodrošinātu autoceļu ziemas uzturēšanas klases prasībām atbilstošus braukšanas apstākļus.
Slīdamības samazināšanu ar smilti vai sagatavotu minerālo materiālu (šķembiņām) veic, lai paaugstinātu transporta līdzekļu riteņu saķeri ar brauktuves segumu.
Slīdamības samazināšanu ar smilts-sāls maisījumu veic, lai paaugstinātu transporta līdzekļu riteņu saķeri ar brauktuves segumu.
Darbu izpildē izmanto kravas automašīnu, kas aprīkota ar kaisītāju un nodrošina slīdamības samazināšanas materiāla vienmērīgu izkaisīšana. Kaisāmā materiāla padeve notiek automātiski, uzstādot nepieciešamos kaisīšanas parametrus (dozu un platumu) uz kaisītaja pults.
Slīdamības samazināšanu, izveidojot rievas apledojumā, paredz, lai uzlabotu braukšanas apstākļus uz autoceļiem ar piebrauktu sniega un ledus kārtu. Pamatā rievošana tiek veikta autoceļiem ar grants vai šķembu segumu. Rievošanu veic ar greidera vai kravas automašīnas apakšējo lāpstu uz brauktuves, izveidojot rievotu virsmu.
Ziemas sezonas laikā, lai nepieciešamības gadījumā operatīvi varētu nodrošināt valsts autoceļu caurbraucamību, diennakts režīmā darbu veic ziemas dienests. Visā valsts teritorijā ir izvietotas kaisāmo materiālu un tehnikas parka bāzes. Situāciju par autoceļa stāvokli monitorē ziemas dienesta dežuranti.
Lēmumu par ziemas dienesta darbu uzsākšanu pieņem ziemas dienesta dežuranti, balstoties pēc faktiskā autoceļa virsmas stāvokļa un laika apstākļu prognozēm. Konstatējot noteiktajai uzturēšanas klasei neatbilstošus prasības - sniegs, apledojums, tiek uzsākta darba organizācija. Informācija par autoceļu stāvokli tiek iegūta no vairāk nekā 50 meteostacijām, kas izvietotas uz Latvijas galvenajiem autoceļiem, mobilo sensoru datiem, saņemot informāciju no ceļu lietotājiem, dienestiem, aplikācijas “Waze”, kā arī veicot tiešos novērojumus.
LAU ziemas dienestā izmanto vairāk nekā 600 dažādas tehnikas vienības: kravas automašīnas, kas aprīkotas ar kaisīšanas iekārtām un sniega lāpstām, greiderus, ekskavatorus, traktorus un buldozerus.